Bl. Klára Gambacorta
Zajímavá, méně známá osobnost Kazatelského řádu.
Hertling ji nazývá ve svých Církevních dějinách "Svatou
Terezií dominikánek." Rozdílů ovšem je tu mnoho; hlavně
ten, že bl. Klára založila jen jeden klášter, ve kterém skrytě
žila a zemřela. Její vliv však daleko přesahoval hranice tohoto
kláštera.
Klára, křestním jménem Theodora, nazývaná obvykle Tora, se
narodila pravděpodobně ve vyhnanství v době, kdy v celé Itálii
vládly nepokoje. Byla nejmladším dítětem a jedinou dcerou
pisánského měšťana Petra Gambacorty. Měla pět bratří.
Když jí bylo sedm let, došlo k převratu v Pise a otec se tam
směl vrátit. Stál pak celých čtyřiadvacet let v čele pisánské
republiky, což byla na tehdejší poměry doba nezvykle dlouhá.
Otec jako prozíravý politik zasnoubil svou sedmiletou dceru s
bohatým měšťanem Šimonem Massa. Chtěl tím upevnit mír. Tory
se nikdo neptal, co tomu říká. Ona sama ještě tehdy neměla
dost odvahy, aby se postavila proti rozhodnutí svého otce, a také
by jí to asi málo pomohlo. Přesto však již v té době alespoň
při mši svaté odkládala krásný prsten, který jí daroval její
snoubenec, a prohlašovala: "Ty víš, že nechci jiného
snoubence, než Tebe, Pane Ježíši Kriste!"
Není známo, kdo ji uváděl na cestu lásky Boží, avšak Tora se
již jako dítě v přepychové paláci, v němž vyrůstala, přísně
postila a nedopřávala si nikdy žádné ovoce. Také již v
otcovském domě začala nosit pod nádhernými šaty, které jí
otec opatřoval, žínici.
Již jako dvanáctiletá musela přejít do domu své tchyně, kde
byla obklopena ještě větším přepychem. Tehdy se ještě
nebránila. Uměla si však uhájit svá zbožná cvičení i svůj
způsob života. Našla si přítelkyně v starších ženách,
kterým pomáhala obsluhovat nemocné. Její láskou byli chudí. Ze
začátku měla v domě své tchyně ke všemu volný přístup a
mohla jim volně rozdávat, avšak když ji její tchyně lépe
poznala, začala před ní cennější věci zamykat a říkala jí:
"Ty bys vše rozdala!"
O Šimonovi není známo vůbec nic. Je tu tolik nejasností, že
dokonce i Bollandisté zastávali názor, že Klára patří mezi
panny. Byla prý slabá a čekalo se s dokonáním manželství, až
zesílí. Proto prý Šimon dlel mimo Pisu a v době jeho smrti byla
Tora v otcovském domě. Později se však zjistilo, že Šimon
zemřel doma, a bl. Klára byla liturgicky zařazena mezi vdovy.
Šimon pravděpodobně podlehl některé epidemii, které se ve 14.
století často střídaly. Klára byla nemocná spolu s ním, a
proto si ji otec vzal domů.
Bylo jí 15 let, když ovdověla. Ležela ještě nemocná, když
Šimon zemřel. Báli se jí tuto zprávu oznámit. Ona však sama
vytušila, k čemu došlo. Zůstala klidná. Otec s neuvěřitelnou
pohotovostí začal pro ni vyjednávat další sňatek. Tentokrát
však již jeho dcera nemínila ustoupit. Ostříhala si vlasy,
oblékla chudé šaty a snášela trpělivě matčinu rozmrzelost i
poznámky svých švagrových nad tímto počínáním.
Odvahy jí dodala sv. Kateřina Sienská. Seznámila se s ní osobně
za svého pobytu v Pise a nyní jí poslala dva listy. Zřídkakdy
asi měly podobné listy čtenářku pozornější.
Tora projevila neobyčejnou ráznost a rozhodnost. Začala
vyjednávat prostřednictvím své služebné, která se rovněž
chtěla stát řeholnicí. Potají odešla ke klariskám o svátku
svatých apoštolů Petra a Pavla. Téhož dne měla obláčku a
dostala při ní nové jméno: sestra Klára.
Její radost nad tím netrvala dlouho. Tořini bratři se vypravili
s ozbrojenou tlupou ke klášteru a klarisky poslaly samy sestru
Kláru pryč, aby se předešlo většímu zlu. Odešla tedy s
bratry, avšak hábit neodložila a také sestrou Klárou už chtěla
zůstat a také zůstala.
Doma ji otec nechtěl ani vidět. Nařídil, aby byla jeho dcera
uzavřena a přísně střežena. Zamkli ji tedy v jakési komůrce,
která byla spojena malým okénkem se sousední místností. Tímto
okénkem jí bylo podáváno jídlo. Přitom k ní byli její
příbuzní tak tvrdí, že se jí ani o lůžko nepostarali.
Sestra Klára měla nyní dost samoty a mlčení, po kterých dříve
často marně toužila. Zůstala v oné komůrce uzavřena pět
měsíců. Po celou tuto dobu vytrvala v modlitbě a ustavičném
spojení s Bohem přes všecku vyprahlost a jiné obtíže. Nikdy o
nic neprosila, nikdy si na nic nestěžovala. Mezitím onemocněla
její matka. Vše v domě se začalo točit kolem nemocné a na
sestru Kláru zapomínali. Zašli v tom tak daleko, že jí někdy
ani jídlo nedonesli. Nejtěžší však jí bylo, že nemohla jít
na mši svatou a přistoupit ke svátostem.
Jen jednou jí v tom za celou dobu jejího zajetí její švagrové
vyhověly. Musela jim ovšem slíbit, že se zase hned vrátí. O
svátku sv. Dominika využily nepřítomnosti Klářina otce a
bratrů a otevřely jí její komůrku.
Šla do kostela k dominikánům, vyzpovídala se tam a přistoupila
k svatému přijímání. Již tehdy jí dal Bůh jasně poznat, že
ji nechce mít klariskou, ale dominikánkou.
Pět měsíců bylo tedy s Klárou jednáno jako se zločincem.
Obstála v této zkoušce. Prozřetelnost Boží ji zakončila tím,
že do Pisy zavítal biskup Alfons Vadaterra, bývalý zpovědník
sv. Brigity Švédské a zároveň i její žák, se kterým se Petr
Gambacorta dobře seznámil při své pouti do Svaté země. Poznal
u sestry Kláry, kterou měl přimět k poslušnosti, pravé známky
Božího volání, a ujal se její záležitosti.
A tak jí otec nakonec sám vyjednával přijetí v klášteře
sester dominikánek svatého Kříže a slíbil jí, že pro ni
založí nový klášter.
Obláčka byla slavná, protože to otec vyžadoval. Po ní čekaly
sestru Kláru nové těžkosti. V klášteře, do kterého
vstoupila, byla uvolněná kázeň. Šlo spíše o jakýsi ústav
pro zbožné paní, které se sice někdy společně modlily, ale
jinak si šly každá svou cestou a o ostatní se nestaraly. Tak se
stalo, že v tomto klášteře žily sestry bohaté i chudé, sestry
prací přetížené i sestry, které dělaly jen to, co chtěly.
Tento klášter byl nazván rájem pro vlažnost a prostřednost.
Sestra Klára tím jistě byla zklamána, avšak nedala se odradit.
Začala nosit chudý, záplatovaný hábit, i chudé střevíce.
Musela o tom vyslechnout různé poznámky. Jen sedm sester se v
tomto klášteře našlo, které to myslely s chudobou vážně a
chtěly mít vše společné.
Více než čtyři roky zůstala sestra Klára v tomto klášteře.
Opět Boží Prozřetelnost chtěla, aby měla možnost získat
zkušenosti, které jí později měly prospět. Zatím jí zemřela
matka a otec se zakládáním nového kláštera nespěchal. Znovu
se oženil a měl jiné starosti. Nevlastní matka sestry Kláry se
však stala její spojenkyní a založení urychlila.
Nový klášter a kostel při něm byl zasvěcen sv. Dominiku.
Přešlo do něho jen pět sester z kláštera sv. Kříže. Sestra
Filipa Albizio byla jmenována převorkou, sestra Klára
podpřevorkou. Ve skutečnosti již od počátku vše řídila ona.
Po smrti sestry Filipy se stala převorkou a zůstala jí až do
smrti.
Oč usilovala a co zdůrazňovala?
Nechtěla nic
nového. Chtěla jen žít tak, jak žily první sestry za vedení
sv. Dominika. Kladla důraz na společný život a na chudobu. Žádná
sestra si nesměla nic přivlastňovat. Ať toho přinesla do
kláštera mnoho nebo málo, vše bylo společné. Ačkoli měla
touhu po spáse duší a planula apoštolskou horlivostí, zavedla
přísnou klauzuru. Věděla příliš dobře, kolik ztráty času a
usebranosti a kolik jiných škod zavinily dlouhé a časté
návštěvy v klášteře sv. Kříže.
Pečovala o slavnostní
modlitbu božského oficia. Kladla důraz na poslušnost.
Zavedla
všechny prvotní observance, avšak způsobem, který je pro
dominikánský řád příznačný. Tak například ona sama jedla
kuřata, když to její zdravotní stav vyžadoval. K starším a
nemocným sestrám byla velmi ohleduplná.
Hlavní však,
čím se vyznačoval život sester v klášteře sv. Dominika v Pise
a čím se lišil od většiny ostatních ženských klášterů v
té době, bylo studium. Sestra Klára vždy dbala o to, aby sestry
měly často přednášky a aby měly dostatek knih.
Přitom si
sestra Klára nikdy nemyslela, že by ji její kontemplativní
povolání mohlo osvobozovat od zájmu o potřeby bližního. Měla
několik spolehlivých lidí, kteří jejím jménem denně
navštěvovali nemocnici a vězení a vyprávěli jí o vší bídě,
kterou tam viděli. Ona pak ustavičně hledala možnost, jak
pomáhat.
Okolnosti postavily ctnosti sestry Kláry do jasnějšího
světla. Jakýsi blíže neznámý Jakub Appiano, který byl
vychován v domě Gambacortů a zahrnut tam dobrodiním, zradil
Petra Gambacorta a dohodnul se s milánskými, kteří Pise
vypověděli válku. Petr Gambacorta byl zabit rukou zrádce, dva
Klářini nejstarší bratři byli uvrženi do vězení, kde po
týdnu zemřeli, pravděpodobně otráveni. Těžce zraněný a
pronásledovaný nejmladší bratr Lorenzo hledal útočiště v
klášteře sv. Dominika, avšak jeho vlastní sestra ho tam
nevpustila do klauzury a on byl od pronásledovatelů dobit.
Nemohla
jednat jinak. Šlo o bezpečnost sester jí svěřených. Jak jí
bylo ve chvíli, kdy svého raněného bratra odmítala, ví
Bůh.
Tyto události na sestru Kláru tak zapůsobily, že
onemocněla. Její žaludek nesnášel žádnou potravu. Když ji
znepokojené sestry prosily, aby řekla, nač by měla chuť,
prohlásila, že by chtěla jídlo ze stolu pana Jakuba Appiana.
Vyřídili to zrádci, který se jistě dobře pamatoval na Kláru,
s níž vyrůstal. Nedal nic znát, neřekl k tomu nic a denně jí
jídlo posílal. Kolik tu bylo lásky k nepřátelům a umění
odpouštět! Jakub Appiano byl velmi brzy též zabit. A tu sestra
Klára, která odmítla svého bratra, když prosil o vpuštění do
klauzury, sama nabídla útulek v klášteře Jakubově vdově a
jeho dvěma dcerám, které by se o to nikdy neodvážily požádat.
Po otcově smrti jí nastaly nové těžkosti. Její
klášter, vždy malý a chudý, upadl do finančních nesnází.
Sester bylo už čtyřicet, protože sestra Klára, která
postulantky před jejich přijetím dlouho zkoušela a nepřijala
nikdy žádnou, za kterou se sestry dlouho nemodlily, neodmítla pak
nikdy takovou, která chtěla být učenlivou žákyní v tak
vynikající škole dokonalosti. Bylo proto nutno přistavovat,
pokud omezený prostor dovolil. Přes chudobu kláštera se zřekla
dědictví, jež mělo klášteru připadnout po smrti dvou starších
bezdětných manželů, a sama je přiměla, aby své síly i své
jmění vynaložili na založení sirotčince.
Sestra Klára
jistě měla promluvy ke svým sestrám a často je poučovala,
napomínala a povzbuzovala, avšak z toho se nezachovalo nic. Měla
také dost rozsáhlou korespondenci. Zachovalo se hodně jejích
vlastnoručně psaných listů. Nejsou tak krásné jako listy sv.
Kateřiny Sienské, jejich italština je méně dokonalá, je v nich
plno pravopisných chyb. Tyto listy však říkají mnohé o bl.
Kláře. Především ji ukazují jako starostlivou matku. Nestydí
se žebrat, aby svým sestrám opatřila vše nutné a hlavně také
knihy. Ve své apoštolské horlivosti posílá ty, kterým píše,
na kázání bl. Jana Dominici i jiných slavných kazatelů té
doby.
Projevuje neobyčejnou znalost Písma svatého a lásku
k liturgii. Opakuje dost často: "Potřebujeme knihy. Jsme
chudé na knihy." Podepisuje se často: "Sestra Klára,
řeholnice sv. Dominika, chudá na ctnosti."
Píše: "Čtení
naplňuje duši velkým světlem. Jak čtením, tak modlitbou
získáváme poučení od Ježíše Krista a od svatých, abychom
dosáhli milosti v tomto životě a slávy v budoucím."
Komu
píše, každého vyzývá ke svaté zpovědi. Doporučuje:
"Upírejte svůj zrak na Boha při všem, co děláte! Žijte
tak, abyste se mohli těšit z Boží lásky v tomto životě i v
budoucím! To je jediné štěstí. Bůh nás nestvořil proto,
abychom našli své štěstí na tomto světě."
A opět se
zmiňuje o čtení: "Dobrou četbou nakloníte svou duši k
touze po blaženém životě." - Častá je výzva: "Milujte
Lásku, která nás tolik milovala!"
Často též vyzývá k
modlitbě k Duchu svatému: "Stačí toužit po Jeho darech,
abychom jich dosáhli." Připomíná smrt.
O rozkolu se v
jejích listech a v jejím životopise nemluví. Jistě však trpěla
s církví, modlila se a přinášela oběti.
Tato reformátorka
nikdy ze své klauzury nevyšla, avšak její vliv sahal daleko.
Její sestry založily klášter Božího Těla v Benátkách a
později i kláštery v Janově a ve Florencii. Mnoho dalších
klášterů si posílalo do Pisy své postulantky na vychování.
Byla doba, kdy se sestrám II. řádu v Itálii lidově říkalo
"sestry pisánské". Lidé prohlašovali: "Tyto
sestry žijí jako andělé!"
Bl. Klára, tato hrdinka lásky
k nepřátelů, zemřela v sedmapadesáti letech o velikonočním
pondělí 17. dubna 1419. Po její smrti se její sestry nedokázaly
za ni modlit "Requiem aeternam", ale jen "Gloria
Patri...". Docházelo k zázrakům. Z ostatků vycházela vůně.
Pius VIII. proto Kláru blahořečil.