Jeroným Savonarola
Ke konci 15. století se začala v Evropě šířit nová nákaza - humanismus a renesance. Již blahoslavený Jan Dominici napsal spis proti tomuto hnutí. Tito takzvaní humanisté byli domýšliví a marniví a snažili se zbavit všeho, co považovali za pouta nebo zátěže.
Často
považovali za pouta i církevní zákony. Bylo neštěstím pro Církev, že
měla v té době snad nejhorší papeže v celých svých dějinách. Byli to
často lidé, kteří si osvojili všechny neřesti své doby a neměli smysl
pro zodpovědnost. Někteří ho uctívají jako světce a mučedníka, jiní mu
vytýkají neposlušnost a pýchu a někteří o něm dokonce mluví jako o
kacíři. Na jedno sousoší ho postavili po bok Lutherovi a Kalvínovi jako
jejich předchůdce. S tím by on sám rozhodně nesouhlasil, vždyť ani jeho
největší protivníci nenalezli v jeho spisech jedinou větu, která by
nebyla přísně pravověrná.
V této době působil bratr Jeroným
Savonarola. Jeroným Savonarola se narodil 21. září 1452 ve Ferraře v
zámožné rodině. Největší vliv na jeho výchovu měl dědeček - lékař.
Jeroným neprojevoval v mládí žádný zvláštní sklon ke zbožnosti. Studoval
medicínu a přitom hrál na loutnu a skládal básně. Málo se lišil od
tehdejších mladíků z "dobrých" rodin.
K náhlé změně u něho došlo roku
1475. Často vzpomínal na jedno kázání, které ho zvláště ovlivnilo. Bůh
ho volal a on se rozhodl, že se Mu dá zcela. Přerušil okamžitě studia a
potají bez rozloučení odešel z domova pravděpodobně proto, že se bál
nejen zármutku svých rodičů, ale i sám sebe. Vstoupil v Boloni do
dominikánského řádu a měl obláčku 25. dubna 1475. Prosil tehdy, aby se
směl stát sluhou všech. Chtěl konat nejobyčejnější práce.
Dodnes se
ještě nenašel nikdo, kdo by se odvážil brát v pochybnost čistotu jeho
života a jeho horlivost. Někteří však mu vytýkají, že byl příliš přísný;
prý všude a ve všem viděl jen hříchy. Z omylu je však usvědčují dopisy,
psané jeho matce. Jsou zachovány; Jeroným je v nich nejen uctivý, ale i
něžný. I jinak byl vždy ke každému laskavý a rád se věnoval dětem.
Přísný byl vlastně jen sám k sobě.
Usiloval ustavičně o spojení s Bohem.
Byl mimořádně horlivý při modlitbě.
Již
v noviciátě si napsal předsevzetí a pravidla, jimiž se pak řídil po
celý svůj život. Nejvíce v nich zdůrazňuje odklon od tvorů a sjednocení s
Bohem, pohrdnutí bohatstvím a zřeknutí se i dovolených radostí, úplné
podrobení nejen představeným, ale i sobě rovným a nižším, ustavičný
dohled nad svými činy a zdrženlivost od neužitečných hovorů s lidmi. Již
v noviciátě napsal bratr Jeroným některé básně a menší spisy.
Když
mu bylo devětadvacet let a stal se knězem, jmenoval ho blahoslavený
Šebestián Maggi novicmistrem, ačkoli byl v řádě teprve šest let.
Pravděpodobně nezastával tento úřad dlouho. Svou kazatelskou činnost
začínal v rodné Ferraře. Snad na jeho kázání chodila i jeho matka. O tom
se však nemluví. Brzy vypukla válka a bratr Jeroným byl poslán do
kláštera svatého Marka ve Florencii. Tehdejší Florencie byla místem
přepychu a zábav. Není divu, že Savonarolova kázání neměla ze začátku
moc úspěchů. Vytýkali mu dokonce drsný hlas a ferrarský přízvuk. Stávalo
se, že na jeho kázání přišlo jen několik stařenek.
Nejoblíbenějším z
florentských kazatelů byl tehdy u lidu i u Medicejských augustinián
Marián de Gennazzano, který později viděl v bratru Jeronýmovi jakéhosi
soka a nežádoucího konkurenta.
V roce 1487 přerušil bratr Jeroným na
čas pobyt ve Florencii a kázal v různých lombardských městečkách. Hlavní
námět jeho kázání se nezměnil, avšak posluchačů začalo přibývat.
Po
třech letech se vrátil do kláštera svatého Marka jako převor. Přišel
pěšky a nesl si jen breviář a Písmo svaté. Přinášel si ovšem také
velikou touhu po spáse duší.
V klášteře svatého Marka nebyla
špatná kázeň. Byla tam ještě příliš živá vzpomínka na svatého
zakladatele kláštera Antonína Pierozziho. Převoru Jeronýmovi se
nelíbilo, že bratři, kteří viděli, jak se stále umenšují dary lidí a
almužny, chtěli se do budoucna zajistit a zakoupili si některé statky v
okolí Florencie. Na přání bratra Jeronýma tyto statky opět prodali a
zavedli přísnou chudobu. Nikdo neměl nic vlastnit. Chudé musely být i
hábity a cely.
Je pozoruhodné, že právě za těchto okolností přibývalo
žadatelů o dominikánský hábit. Patřili mezi ně synové nejpřednější
šlechty, básníci i umělci. Při příchodu Savonaroly bylo v klášteře
svatého Marka šedesát bratří, za jeho působení tento počet stoupl na dvě
stě. Více jich nebylo zřejmě jen proto, že pro další nebylo místa.
Právě tak vzkvétaly i dominikánské kláštery v okolí, hlavně v Prato a ve
Fiesole, i kláštery jiných řádů. Ženských klášterů bylo ve Florencii
ještě roku 1527 devětačtyřicet.
Bratru Jeronýmovi nestačilo, že se
stal reformátorem klášterů ve Florencii. Chtěl reformovat celé město.
Dobře viděl, jaká v něm vládne zkaženost. Necudnost v řeči a v jednání,
neslušnost v oblékání, láska ke hře a ustavičná touha po radovánkách
byly rány, které se měly zahojit. A on za nejlepší lék považoval kázání.
Kázal proto neúnavně. Lid přicházel na jeho kázání stále ve větších
zástupech. Byl stržen jeho výmluvností a rozechvěn výhružnými
proroctvími. V celém městě začalo docházet k velikým změnám.
Bratr
Jeroným uměl pokárat každého, kdo si to zasloužil. Jeho přísným výtkám
neušel ani vládnoucí rod Medicejský. Vyzval hlavu rodu Lorenza
Magnifika, aby činil pokání. Vavřinec tyto výtky snesl mlčky. Když
umíral, dal si k sobě přivolat převora od svatého Marka, bratra
Jeronýma. Zůstalo tajemstvím, o čem spolu rozmlouvali. Je však jisté, že
si Savonarola získal i svého největšího protivníka. Začalo se
uskutečňovat Jeronýmovo mocné volání:
"Ježíš Kristus, Král králů a
Pán pánů, chce být zvláštním Králem našeho města, a Jeho Matka Maria,
vždy Panna, chce být jeho Královnou."
Místo světských písní, často
nevázaných, začaly být všude zpívány písně duchovní. Matky konaly se
svými dětmi společné modlitby podobně jako v klášteře. V mnohých
domácnostech zavedli tehdy i čtení při jídle. Krčmy zely prázdnotou.
Přestaly plesy a karnevaly. Ženy se začaly skromně oblékat.
Bratr
Jeroným se zvláště věnoval dětem. Shromažďoval je na chodbách svého
kláštera, mluvil k nim, učil je zpěvům. Později se mu někdy sešlo až pět
tisíc dětí. Pak už chodby nestačily. Pořádal s nimi velkolepé slavnosti
a průvody, při kterých měly nadšeně provolávat Krista za Krále
Florenťanů.
K dětem byl vždy trpělivý a laskavý. Zabýval se také
výrostky z ulice, kteří dříve bývali postrachem města. Děti měly také
velký podíl na takzvaných "zbožných karnevalech". V letech 1496 a 1497
místo obvyklých maškarád děti procházely městem a sbíraly předměty,
sloužící marnivosti a pověře. Lidé též sami přicházeli a přinášeli
obrazy a knihy, škodlivé pro spásu duší, dále kostky, karty, líčidla a
jiné předměty, v kterých si dříve renesanční Florencie libovala. Tyto
věci pak byly páleny na náměstí za zpěvů a vyzvánění zvonů.
Dnes jsou
právě tyto "zbožné karnevaly" Savonarolovi nejvíce vytýkány jako
fanatismus. Není pravda, že by chtěl bratr Jeroným proměnit celé město v
jediný klášter. Chtěl však návrat k prostému křesťanskému životu, proto
káral přepych a nevázanost.
Šlo však o Florencii renesanční.
Nadšení
mnohých brzy vyprchalo. Někteří lidé příliš lnuli ke svým klenotům a
zábavám. Nejvíce nespokojenců bylo mezi těmi, kdo přišli o své bohaté
výdělky. Přestávalo na ně působit ustavičné volání jejich proroka k
pokání:
"Florencie, kolikrát jsem tě volal! Nechci od tebe nic, než
abys konala dobro a stala se městem opravdu křesťanským. Nevděčná
Florencie, kdyby Turci slyšeli to, co jsi slyšela ty, káli by se za své
hříchy!"
Přesto měl úspěchy veliké a často i trvalé. Florencie
byla tehdy nazvána branou do nebe. Vládly v ní mír a dobročinnost.
Zámožní obchodníci si libovali v čtení Písma svatého.
Všichni ovšem nebyli stejní.
U některých nespokojenost vzrůstala.
Savonarola
nikdy nechtěl vládnut a nikdy se nechtěl zabývat časnými záležitostmi.
Avšak po smrti Lorenza Magnifika byl jeho syn Petr vypovězen z města a
Savonarola byl proti své vůli zatažen i do politiky. Že se tomu bránil,
nepopírají ani jeho nepřátelé. Mnozí lidé potají očekávali, že se za
"Kristova království" budou mít dobře. Došlo však k hospodářské krizi.
Bratru Jeronýmovi tím ubývalo obliby u lidu.
K tragickému konci
Savonarolovu napomohla nejen tato situace ve Florencii, ale i jeho
konflikt s papežem Alexandrem VI. - Borgiášem. O tomto papeži se mnoho
píše a často se při tom zveličuje a zkresluje. Právě ti historikové,
kteří ho nejvíce haní, dokazují, že od Petrova nástupce očekávají
bezúhonný život. Vždyť Alexandr VI. nebyl horší než většina tehdejších
panovníků. Bylo však někdy těžké vidět v něm "sladkého Krista na zemi".
Mnozí to dokázali. Psali o něm s úctou ještě i po jeho smrti. Jiní však
prohlašují, že "o Alexandru VI. je snadnější mlčet než něco skromného
říci". Tuto větu mají ve svých poznámkách Bollandisté.
Alexandr VI. a
Savonarola se nikdy nesetkali. Vyměnili spolu několik listů. Ještě v
roce 1495 Alexandr VI. chválí převora u svatého Marka za jeho apoštolské
působení a za dosažení nápravy mravů. Později však už pro něho
Savonarola přestává být "milovaným synem".
Byl Savonarola
skutečně neposlušný a neuctivý k papeži? V této otázce se zprávy nejvíce
různí. Jedni ho hájí, druzí ho viní z pýchy. Prohlašoval prý o sobě, že
je Božím prorokem, kterého neposlal žádný člověk ani prelát, ale sám
Ježíš Kristus.
Falešně prý prorokoval. Mluvil prý o svých viděních.
Viděl Boží meč.
Volal prý k reformě a nápravě mravů kněze i papeže.
Nakonec prý dokonce prohlásil, že Alexandr VI. není legitimním papežem, protože byl zvolen simoniacky.
Co z toho je pravda?
Jisté
je, že ještě v roce 1497 poslal Savonarola Alexandru VI. krásný
kondolenční list po smrti jeho syna. Někteří jeho nepřátelé převrátili
vše, co řekl, a přidali i to, co nikdy neřekl. Každý uznává, že proces
proti němu byl výsměchem vší spravedlnosti.
Jeho přátelé
prohlašují: Jak by mohl být bratr Jeroným neposlušný, když celý svůj
řeholní život bral tak vážně v duchu poslušnosti až do smrti! Kéž by si
všichni brali k srdci jeho slova: "Přijde brzy den, kdy církev bude
bičována!"
Ti, kteří mu vytýkají pýchu, nečetli asi jeho "Pojednání o Ježíšově lásce".
Savonarola
mluví o Pánově utrpení jako o základu naší lásky k Ježíši a pochopení
jeho lásky k nám. V části o mytí nohou apoštolům v rozjímání vyzvedá
Ježíšovu pokoru s nestrojenou upřímností, přesvědčivostí a s velkým
důrazem.
Savonarola byl ve Florencii skutečně uctíván jako prorok a
dosáhl tam četných obrácení. Když se však Petr Medicejský pokoušel o
návrat do vlasti, byli po nezdařeném pokusu někteří jeho přívrženci
popraveni. Z toho byl obviněn Savonarola, ačkoli na tom neměl podíl.
Někteří kazatelé mu už dlouho záviděli jeho úspěchy. Nepřátelé proti němu štvali. Byl jim nepohodlný.
Někteří
vidí neposlušnost v tom, že se na vyzvání papeže nedostavil do Říma a
omluvil se nemocí, která prý nebyla vážná. Potom prý byl suspendován,
rok nekázal, avšak po roce začal kázat znovu.
Obránce tvrdí, že
nevystoupil na kazatelnu dříve, dokud ho florentská Signoria neujistila,
že jeho záležitost je už příznivě vyřízena. Na kazatelně pak volal:
"Pane, chci jen Tvůj kříž!"
V
dopise, který napsal Alexandru VI. rok před svou smrtí, je i tato věta:
"Až Vaše Svatost bude mít příležitost mě poznat, zpozoruje, že ve mně
našla věrného a upřímného služebníka, v každém čase nejposlušnějšího."
Byly to jen fráze?
To tam asi jeho nepřátelé nepřidávali.
Alexandru VI. poslal také svůj spis: "Přehled o zjeveních".
Z
nařízení Pavla IV. byla celá Savonarolova nauka, roztroušená v kázáních
a v jeho dílech, roku 1558 s úzkostlivou přesností zkoumána římskou
kongregací Indexu, která ji úředně uznala prostou jakéhokoli bludu.
Že by bratr Jeroným jinak psal a jinak mluvil?
Poměry
ve Florencii se změnily v Savonarolův neprospěch natolik, že v květnu
1498 byl Savonarola odveden k výslechu na magistrát. S ním byli zatčeni i
dva jeho spolupracovníci - dominikáni, bratří Silvestr a Dominik.
Dostupné prameny jsou tak kusé, že o těchto bratřích nic neříkají. Čím
se provinili?
Savonarolovi soudcové nedodrželi, co mu slibovali. Jednali s ním s velkou krutostí. On pevně a vytrvale prohlašoval:
"Vše, co jsem hlásal, je pravda!"
Výslechu
bylo přítomno patnáct nepřátelských komisařů. Nebylo nikoho, kdo by se
bratra Jeronýma zastal. Při výslechu ho podrobili strašným mukám. Házeli
mu žhavé uhlí pod nohy a natahovali ho na skřipec. Nedosáhli však
ničeho. Jakmile ho přestali mučit, ihned klesl na kolena a modlil se za
své mučitele.
Alexandr VI: se dověděl o jeho zatčení a vyslýchání a
chtěl ho povolat do Říma. Florenťané už byli tak rozvášněni, že mu
nevyhověli. Poslal tedy do Florencie dva své legáty. Jedním z nich byl
generál řádu Kazatelského Joachym Torriani. Jeho přítomnost v tomto
procesu je záhadná. Což ani on své bratry nehájil?
Před těmito legáty byl bratr Jeroným znovu vyslýchán a mučen. Žádné doznání z něho nevynutili. Přesto byl odsouzen.
Při
všech mukách si zachoval podivuhodný klid. Po svém odsouzení řekl
přítomným bratřím: "Znáte můj život i mou nauku. Dvě věci vám kladu na
srdce: Pečujte o mladé řeholníky, vychovávejte je v bázni Boží a v
upřímnosti křesťanského života. A modlete se za mne. Jsem připraven
zemřít."
Vyvstává tu mnoho otázek, na něž zatím není odpověď.
Proč byl Savonarola odsouzen?
Zkreslili celý proces a odsoudili ho jako kacíře.
Přitom však se neodvážili nezavolat mu zpovědníka a odepřít mu svaté přijímání. S hostií v ruce vyznával svou víru.
Ve
vigilii své smrti psal s vymknutou rukou výklad k žalmu Miserere a k
slovům "In Te, Domine, speravi". Na prosbu svého žalářníka napsal i
nějaké italské pojednání.
Nic nemluví více v jeho prospěch než toto.
Jiný by snad psal vzrušené obhajoby, v kterých by útočil na papeže a na
nespravedlivé soudce. Bratr Jeroným nechává mluvit svou víru, naději a
lásku.
Na smrt šel s odvahou mučedníků. I bratři Silvestr a Dominik, s
ním odsouzeni a popraveni, byli stateční. Projevovali svou lásku k řádu
a doporučovali řeholní observanci.
Bratr Jeroným zaslzel jen
tehdy, když mu před popravou svlékali hábit. Prohlásil, že ho uchoval
nedotčený. Pak byl on i jeho dva spolubratři "zbavováni kněžství".
Přítomný
biskup ho vzal za ruku se slovy: "Odděluji tě od Církve vítězné."
Savonarola mu pevně odpověděl: "Od bojující, ne od vítězné. Od té mě
odloučit nemůžeš." Políbil pak kříž. Všichni tři byli uškrceni a pak
spáleni. Popel byl naházen do řeky Arno. Stalo se to 23. května 1498 o
vigilii Nanebevstoupení Páně. Savonarolovi bylo teprve pětačtyřicet let.
Po
jeho smrti se v některých klášterech modlili hodinky ne za něho, ale k
jeho cti. A stále ještě jedni ho považují za odbojníka, druzí za
mučedníka, a žádají jeho blahořečení. Svatý Ignác prý zakazoval svým
řeholníkům číst spisy tohoto "neposlušného mnicha". Svatý Filip Neri a
svatá Kateřina Riccijská ho uctívali jako světce. Úcta k bratru Jeronýmu
Savonarolovi byla uváděna jako překážka ke svatořečení svaté Kateřiny
Riccijské, avšak tato námitka byla jednou provždy zamítnuta.
V
Prato si daly sestry na fresce namalovat bratra Jeronýma, jak uzdravuje
jistou těžce nemocnou řeholnici. Byl dán rozkaz, aby tato freska byla
přemalována. Místo Savonaroly je tam nyní Panna Maria. Práce se však
nezdařila, na fresce jsou stále ještě patrné Savonarolovy rysy.
Podle
některých autorů světec musí mít především hlubokou pokoru, která by mu
dala sílu, vždy se podrobit autoritě, ustanovené od Boha, a ta prý
Savonarolovi chyběla. Avšak mohou to dokázat? Nemluví proti tomu právě
úcta světců z Florencie, kteří měli nejvíce možností poznat pravdivost
ctností jeho života?
Zbývá ještě řící něco o Savonarolově díle a o
jeho žácích. Ačkoli bratr Jeroným žil jen krátce, zanechal po sobě mnoho
spisů latinských i italských. Ještě dnes jsou stále znovu vydávány.
Hlavní z nich jsou knihy o prostotě křesťanského života, o vítězství
kříže, o modlitbě Páně, dále výklady žalmů a jiných knih Písma svatého a
různá kázání.
Savonarola vychoval mnoho horlivých řeholníků a
řeholnic. Mezi ně patřila Lucie, dcera bohatého florentského šlechtice
Dominika Bartoliniho.
Ve světě se jmenovala Kamila. Roku 1484 se
provdala za bohatého továrníka a obchodníka s látkami Rudolfa
Oricellara, spřízněného s rodinou Medicejských. Jejich manželství
zůstalo bezdětné. Oba manželé se stali horlivými Savonarolovými žáky.
Patřili mezi dvě stě padesát mladých lidí z nejlepších rodin, kteří se
již v prvních letech jeho působení a vlivu rozhodovali pro řeholní
život.
Roku 1494 se Kamila se svým manželem slavnostně rozešla a
přijala ze Savonarolových rukou hábit III. řádu. Rudolf vstoupil do
dominikánského noviciátu. Nevytrval však. Po sedmi měsících z kláštera
odešel. Naléhal pak na sestru Lucii, aby se k němu vrátila, avšek marně.
Chtěl ji za to vytrestat alespoň tím, že jí nedal vůbec nic ze svého
velikého majetku.
Sestra Lucie se tím nermoutila.
Chtěla být chudá.
Skoro
bez prostředků založila klášter, v němž žilo osmdesát i více sester.
Mezi nimi byly i dvě její neteře. Ona sama se stala převorkou. Tentokrát
šlo jistě o klášter sester III. řádu se sliby, avšak tyto sestry žily
skoro stejně jako sestry II. řádu. Skoro vůbec nevycházely. Později byla
i u nich zavedena přísná klauzura, jak to vyžadovala tehdejší doba.
Sestra Lucie zemřela roku 1520 v pověsti svatosti.
Z
těch, které Savonarola osobně přijímal do řádu, je nejznámější Mikuláš
Schönberg. Byl to Němec ze zámožné šlechtické rodiny. Chtěl si vykonat
pouť do Říma. Při zpáteční cestě se zastavil ve Florencii. Zašel i do
kláštera svatého Marka snad jen proto, aby si tam prohlédl fresky. Mohl
tam však pozorovat i život řeholníků. Potom byl na Savonarolově kázání.
To na něho tak zapůsobilo, že požádal o přijetí do řádu. Bylo mu tehdy
už pětadvacet let. Do vlasti se už nevrátil.
Stal se slavným teologem.
Zastával v řádě postupně mnoho úřadů.
Byl
převorem, sociem generála řádu, generálním prokurátorem. Psal proti
Lutherovi. Jako tolik jiných dominikánů, i Mikuláše povolala církev do
svých služeb. Sedmnáct let byl arcibiskupem v Kapui. Roku 1535 ho Pavel
III. jmenoval kardinálem, avšak už po dvou letech zemřel.
Miloval dominikánský život a řád.
Jako
arcibiskup i jako kardinál žil dále jako dominikán chudě a prostě, a to
v době renesanční. Dodnes se zachovala některá jeho kázání.
Zdroj: Dějiny řádu kazatelského I., s. M. Zdislava Černá
Vložte svůj text...