Bl. Štěpánka Quinzani
Život jedné méně známé osobnosti dominikánského řádu.
Narodila se r. 1457 v Orciunovi - ve vesnici u Brescie, v skromné,
avšak ne zcela chudé rodině. Její otec Lorenzo byl horlivým
domiikánským terciářem. Přestěhoval se do Soncina.
Štěpánka
ho již jako dítě často doprovázela při jeho návštěvách v
klášteře. Seznámila se tam s bratrem Matoušem, který se ji
věnoval, poučoval ji, jak se má modlit, a slíbil jí, že bude
jeho dědičkou. Pochopila, co tím míní, až po jeho smrti, když
začala mít velké bolesti v boku tak, jako je kdysi míval
on.
Štěpánka už v sedmi letech složila sliby do rukou Panny
Marie. Již jako dítě prosila Boha, aby ji očisťoval jako zlato v
ohni. Od mládí měla touhu stát se smírnou obětí. Pochopila
tajemství Kříže. Měla proto také zvláštní úctu k svatému
Ondřeji, který pro ni byl vzorem lásky ke Kříži. Vídala ho,
jak jí podává Kříž. Kříž se pro ni stal symbolem jejího
života. Prožívala často s Ukřižovaným úzkost, agónii a
opuštěnost.
Její rodina nebyla z nejchudších. Měli menší
statek a všichni pilně pracovali na poli. Štěpánka pracovala od
dětství stejně jako ostatní. Práce byla namáhavá. Všem snad
by se zdála být už dost velkým pokáním, avšak Štěpánce ne.
Pracovala více než poslední služka v domě, přitom však konala
úžasné kající skutky. Posty nepřerušila ani ve žních.
V
mládí byla dost silná a měla pevné zdraví. Její životopisec
otevřeně říká, že byla ošklivá. Měla prý jen krásné
dlouhé černé vlasy, které si však ostříhala až u kořínků,
jak se jí začal hlásit první nápadník.
Třikrát za noc se
bičovala. Po šest let neodložila žínici ani při největších
vedrech a při práci na poli. Když si ji pak svlékala, stáhla si
s ní i kůži. Byla opásána provazem s třiatřiceti uzly, které
jí nadělaly právě tolik ran.
K sňatku ji nikdo nenutil. O
jejím vzdělání se nemluví. Snad neuměla ani číst a psát.
Svědkové jejich extasí si však zaznamenali její modlitby, které
v těchto chvílích pronášela hlasitě. Je z nich vidět, jaký
měl vhled do věcí Božích. Po této stránce byla dobře poučena
a mohla poučovat i jiné.
Je zvláštní, že na vstup do
kláštera nepomýšlela. Bůh ji vedl jinou cestou. Už v patnácti
letech se chtěla stát dominikánskou terciářkou. Někteří
františkáni ji znali a přemlouvali ji, aby vstoupila k nim.
Vytrvale to odmítala. Ještě dříve, než byla přijata do III.
řádu způsobem obvyklým, přijal ji sám svatý Dominik způsobem
vnitřním a nadpřirozeným.
Od této chvíle začaly její
zkoušky. Trpěla ustavičnou vnitřní vyprahlostí a opuštěností.
K tomu se připojila i utrpní tělesná.
O Velikém Pátku roku
1489, tedy v době, kdy už jí bylo více než třicet let, její
příbuzní odešli do kostela. Zůstala doma sama, protože
nedokázala zadržet pláč a obávala se, že by tím na sebe
upozornila. Stále znovu se u ní projevuje touha po skrytosti a
nenápadnosti.
Rozjímala o tajemství dne. Poprvé při tom měla
velikou extázi, která se pak měla po léta opakovat každý pátek.
Prožívala Pánovo utrpení i v podrobnostech. Přitom se jí na
těle obnovovaly rány a z těchto stigmat jí vytékala krev.
O
jejích stigmatech je zachována úřední listina, na kterou
přiložilo svou pečeť dvaadvacet nejrůznějších pánů -
lékařů, kněží, notářů.
Při těchto extázích Štěpánka
někdy mluvila. Svědkové zapisovali její slova. Volala: "Ano,
Pane, já to chci! Nesmírné vykoupení, spasitelný kříži, již
tak dlouho po tobě toužím!"
Svědkové byli dojati až k
slzám. Když extáze skončila, Štěpánka prostě a pokorně
poděkovala za to, že jí Pán dal účast na svých bolestech, a
doporučovala mu všechny, kdo ji žádali o modlitbu. Prosila za
řeholní řády, hlavně za řád sv. Dominika. Volala: "Pane,
III. řád sv. Dominika je poklad skrytý a málo známý. Vezmi ho
pod svou ochranu!"
Tak tomu tedy bylo každý pátek. V jiné
dny se v ničem nelišila od ostatních sester. Modlila se a pilně
pracovala. Když jí rodiče zemřeli, zůstávala často i delší
dobu u známých v Cremě.
Pán jí nedával podíl jen na svých
utrpeních tělesných. Prožívala s Ním i Jeho agónii, a to nejen
v pátek. Čtyřicet let trpěla vnitřní vyprahlostí a
opuštěností. Zdálo se jí, že je lhostejná, netečná, bez
zbožnosti, bez lásky, ačkoli snad právě v tyto chvíle byla její
lásky větší než kdy jindy; myslela, že se vůbec nedokáže
modlit. Jak mohla snášet tento stav tak dlouhou dobu a přitom
vůbec neochabovat v horlivosti?
Postupně se kolem ní začaly shromažďovat duchovní dcery,
přitažené jejími stigmaty a hlavně jejími extázemi a
plamennými slovy, které při nich pronášela. Bylo jí už
šestapadesát let, když řekla těmto shromážděným dívkám,
které od ní čekaly radu a povzbuzení: "Vězte, mé
nejdražší, že je tomu už nyní čtyřicet let, co žiji v
ustavičném utrpení. Všechny útěchy, které jsem za tu dobu
měla, netrvaly dohromady ani hodinu. Uvědomte si, že v tomto
životě musíme trpět a trpělivě snášet své bolesti. Pravou a
dokonalou radost musíme očekávat až na onom světě."
Nestěžovala
si tedy a nedivila se tomu. Mohlo by se zdát, že u ní bylo cosi
drsného a strohého, avšak ona jednala přísně jen sama se sebou.
Ne nadarmo její životopisec uvádí i oslovení k dívkám: "Mé
nejdražší."
Práce na poli i všechny ostatní práce
jejího stavu, extáze, při nichž prožívala Pánovo utrpení,
dobrovolné kající skutky Štěpánce ještě nestačily. Začalo
ji stíhat jedno pokušení za druhým - proti čistotě, pochybnosti
o víře, skleslost, nechuť k modlitbě. Statečně bojovala. Přitom
podle zdání lidí stále vedla obyčejný život. Pokud to na ní
záleželo, chtěla se skrývat i se svými stigmaty.
Často se jí
zdálo, že slyší hlas, který k ní volal: "Miluj Boha! Miluj
toho, který tě miluje!" Zdálo se jí také, že ji poučuje
její anděl. Shrnula jeho poučení takto: "Je více cest, po
nichž je možno dojít k dokonalé lásce k Bohu; avšak nejkratší
a nejlepší je cesta soužení, snášených trpělivě a s
díkůčiněním. Touto cestou se člověk vzdaluje od světa,
připodobňuje se Ježíši Kristu a odevzdává se do rukou
nebeského Otce."
Štěpánka šla po léta vyprahlou pouští,
avšak při tomto putování ji vedlo poznání Boha. Získala je již
od bratra Matouše a od svých prvních učitelů, avšak
prohlubovala je tím, že ustavičně upírala zrak své duše na
Boha.
Málo se mluví o jejích duchovních vůdcích. Snad
zpočátku neměla ani příliš časté styky s ostatními
terciářkami. O knihách se její životopis nezmiňuje vůbec.
Štěpánka však uměla číst v knize kříže, a to mistrně.
Chápala stále lépe, co je hřích.
Zachovala se jedna její
modlitba, v níž se obviňuje z nevděčnosti a vyprošuje si, aby
zůstala po celý svůj život neznámá.
Zdá se, že tato její
prosba nebyla splněna. Štěpánka nebyla poustevnicí. Žila stále
ve světě, obklopena lidmi. Sdílela s nimi jejich všední život,
jejich práce i jejich starosti. Nikdy si na nic nedělala nároky.
Rozdala vše, co měla k dispozici. Přesto nikdy v ničem neměla
nedostatek. Vše, co rozdala, opět se jí často nečekaně vracelo
prostřednictvím různých dobrodinců.
Uměla číst v lidských
srdcích. Uměla každému přímo a s podivuhodnou jasností říci,
čím se provinil nebo jaké zlo zamýšlí. Některým lidem také
předpověděla různé tresty. Její předpověď se vždy
splnila.
Ustavičně pracovala na poli ještě i tehdy, když ji
začali vyhledávat mocní tohoto světa. Města si ji zvala, aby se
stala rozhodčí v jejich sporech. Ferrarský vévoda ji chtěl
zadržet ve Ferraře, kde také dlela po nějakou dobu, avšak
nedosáhl toho. Zachovala si svou nezávislost a byla ušetřena
bolestí, které tento neprozřetelný vévoda způsobil blahoslavené
Lucii z Narni. Chtěli ji mít ve Veroně, v Benátkách i v Mantově,
kde byla jednou blahoslavená Hosanna přítomna při její extázi.
K
překvapení všech se blahoslavená Štěpánka nakonec odebrala do
Soncina a oznámila, že tam chce založit klášter. Po lidsku se to
mohlo zdát pošetilostí, protože neměla nic. Měla však více
než peníze a podobné prostředky.
Na svých cestách se často
setkala s mladými dívkami, které k ní měly úctu a svěřovaly
se jejímu vedení. Starala se už o ně, když žily ve světě, a
chtěla jim nyní zařídit pravidelný řeholní život. Šlo o
klášter III. řádu. Podrobnosti o způsobu života v tomto novém
klášteře a o jeho dalším trvání nemáme.
Sestra Štěpánka
našla dost pomocníků, aby mohla zbudovat tento klášter. Není
nám však znám rok, kdy došlo k jeho kanonickému zřízení.
Nevíme také, jak dlouho ho řídila.
V roce 1529 vypukla válka
proti Francii. Sestry proto musely utéct ze svého kláštera, který
byl za hradbami, a uchýlit se do opevněného města. Jejich
zakladatelka tam onemocněla. V době nemoci žila stejně umrtveně
jako po celý svůj život. Když jí nesli viatikum, sebrala
poslední síly a ještě poklekla na podlaze. Zemřela 2. ledna
1530.
Sestra Štěpánka nevyučovala slovy, jako blahoslavená
Magdalena Pannatieri, ani listy, jako blahoslavená Hosanna, ale svou
trpělivostí v bolestech.
Během čtyřiceti let měla její
stigmata i její utrpení mnoho svědků. Na všechny měla Štěpánka
veliký vliv. Pohledem na ni byli všichni vedení lítostí nad
hříchy i k důvěře v milosrdnou lásku Boží. Ochotněji pak
přijímali své těžkosti v duchu pokání.
Jak často se sestře
Štěpánce zdálo, že jí nebe neodpovídá! Připadalo jí téměř
nemožné pozdvihnout mysl k Bohu. A to trvalo skoro po celý její
život. Ona při tom byla nejen klidná a trpělivá, ale i radostná.
Nikdy nemyslela na sebe. Byla zcela připoutána k Ježíšově
Kříži. Benedikt IV. schválil její úctu.
Zdroj: Dějiny řádu kazatelského II., s. M. Zdislava Černá